Aktualności

Świat, który nie chce pomyśleć | premiera „Opowieści Lasku Wiedeńskiego”

Cywilizacja na krawędzi, w kryzysie ekonomicznym, społecznym, kryzysie wartości – świat, który nie chce pomyśleć. Premiera Opowieści Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej odbyła się 4 listopada na Scenie przy Wierzbowej.

Zdjęcie promocyjne przedstawienia OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO. Na zdjęciu: Michalina Łabacz, Paweł Brzeszcz. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy
Zdjęcie promocyjne przedstawienia Opowieści Lasku Wiedeńskiego. Na zdjęciu: Michalina Łabacz, Paweł Brzeszcz. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

Ödön von Horváth w dramacie z 1931 roku demaskuje mechanizmy rządzące cywilizacją, szuka korzeni zła. Portretuje społeczeństwo, w którym rodzi się faszyzm. Przełom lat 20 i 30. XX wieku – świat na krawędzi, w kryzysie ekonomicznym, społecznym, kryzysie wartości. Niespostrzeżenie osuwa się w chaos, choć pozornie wszystko pozostaje na swoim miejscu. Zza fasady powszedniości, która coraz bardziej potwornieje, wyłaniają się: brutalność języka i międzyludzkich relacji, strach i frustracje, okrucieństwo i nienawiść. Zło wsącza się powoli, tak powoli, że pierwsze hajlowanie przechodzi niemal niezauważenie. Z wygody, chęci podtrzymania dobrego samopoczucia i samozadowolenia rozpoczyna się ucieczka od wolności i odpowiedzialności. Skarlała rzeczywistość najbardziej rani kobiety; Mariannie, głównej bohaterce, po kolei zabierane jest wszystko. Po tym, co ją spotkało, należy krzyczeć: „J’accuse… !” Czy ten świat stać na sprzeciw? Czy jest jeszcze w stanie pomyśleć?

Tekst von Horvátha, oparty na konstrukcji dramy ludowej (Volksstück) i jednocześnie tę konstrukcję obnażający, to obraz mechanizmów władzy, które odciskają się w społeczeństwie. Bezlitosny krytyk rzeczywistości wołał w ten sposób o zastanowienie się, o refleksję. Opowieści Lasku Wiedeńskiego opatrzył mottem: „Nic tak nie daje poczucia nieskończoności, jak głupota”. 

„Trudno oprzeć się wrażeniu, że teksty te [Ödöna von Horvátha] są niepokojąco aktualne – pisze Monika Wąsik-Linder w tekście Opowieści z bestiarium zamieszczonym w programie przedstawienia – zdają się dość dobrze oddawać eskalację napięcia w Europie zmagającej się z kryzysem ekonomicznym, nasilającymi się ekstremizmami czy wojną w Ukrainie. Być może dziś pytanie o to, «czy człowiek jest produktem swojego otoczenia, czy ludzie są ukształtowani materialistycznie czy idealistycznie», staje się aktualniejsze niż jeszcze dekadę temu. Należy zatem rozważyć, czy paradoksalnie Horváth nie jest też pisarzem naszych czasów”.

Za dramaturgię odpowiada reżyserka przedstawienia Małgorzata Bogajewska. Scenografię i kostiumy przygotowała Anna Maria Karczmarska, muzykę skomponował Barłomiej Woźniak, choreografem spektaklu jest Maćko Prusak, reżyserem światła – Dariusz Pawelec

Na scenie oglądamy Michalinę Łabacz w roli Marianny, Alfredem jest Paweł Brzeszcz, Matką – Anna Ułas, Babcią – Anna Chodakowska. Ojca gra Piotr Grabowski, Walerią jest Beata Ścibakówna, Oskarem – Mateusz Rusin, Rotmistrzem – Wiesław Cichy. W roli Emmy – Zuzanna Saporznikow, w roli Hawliczka – Adam Szczyszczaj. Ciotką jest Monika Dryl, Erykiem – Hubert Łapacz, w roli Ferdynanda / Konferansjera – Mateusz Kmiecik
Muzykę wykonuje na żywo zespół w składzie: Sebastian Pikula / Tomasz Słowik – pianino, Kazimierz Nitkiewicz / Piotr Krzemiński – trąbka, Sebastian Kuchczyński / Wojciech Sobura – perkusja, Piotr Janiec / Piotr Wróbel – tuba, Oliwier Andruszczenko / Michał Robak – klarnet. 


Strona przedstawienia Opowieści Lasku Wiedeńskiego

premiera: 4 listopada 2023, godz. 19:00, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

 

OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO | zapowiedź

◊ w zwiastunie występują
Monika Dryl
Zuzanna Saporznikow
Anna Ułas
Mateusz Kmiecik

 zdjęcia i montaż: Marta AnkiersztejnMarzena Dąbrowska
realizacja nagrania: Mariusz Maszewski
zespół muzyczny w składzie: Sebastian Pikula / Tomasz Słowik (pianino), Kazimierz Nitkiewicz / Piotr Krzemiński (trąbka), Sebastian Kuchczyński / Wojciech Sobura (perkusja), Piotr Janiec Piotr Wróbel (tuba), Oliwer Andruszczenko / Michał Robak (klarnet)
realizacja dźwięku: Maciej Rybicki
realizacja światła: Tomasz Księżak
charakteryzacja: Dorota Tomaszewska-Sibilska, Magdalena Szymańska-Kowalewicz, Patrycja Daszczuk
garderobiane: Aneta Rokicka, Ewa Sasin

 produkcja: Zuzanna Saporznikow (asystentka reżyserki), Marta AnkiersztejnMarzena DąbrowskaMonika Mokrzycka-Pokora (Dział Komunikacji i Marketingu Teatru Narodowego)
Scena zbiorowa. Fot. Marta Ankiersztejn
Scena zbiorowa w Opowieściach Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Fot. Marta Ankiersztejn

Piotr Janiec – tuba, Beata Ścibakówna (Waleria). Fot. Marta Ankiersztejn
Beata Ścibakówna (Waleria) w Opowieściach Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Fot. Marta Ankiersztejn

Michalina Łabacz (Marianna), Paweł Brzeszcz (Alfred). Fot. Marta Ankiersztejn
Michalina Łabacz (Marianna), Paweł Brzeszcz (Alfred) w Opowieściach Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Fot. Marta Ankiersztejn

  • Repertuar czerwcowy

    Sławomira Łozińska (Mefistofeles 2), Małgorzata Kożuchowska (Duch) w FAUŚCIE Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi. Fot. Marta Ankiersztejn

    W czerwcu polska prapremiera Zaćmienia w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Wśród wielu tytułów – Faust Goethego w realizacji Wojciecha Farugi.


  • Jak być mniej perfekcyjnym? | premiera ZAĆMIENIA...

    Zdjęcie promocyjne spektaklu ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH Pabla Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego: Anna Lobedan, Oskar Hamerski, Justyna Kowalska, Mateusz Rusin . Fot. Maciej Landsberg

    Tragikomiczny portret artystów i przewrotne pytania o funkcjonowanie w społeczeństwie. Zaćmienie w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Polska prapremiera – 13 czerwca.

  • Rozmowa z Grzegorzem Małeckim

    Próba ZAĆMIENIA W DWÓCH AKTACH: Grzegorz Małecki – reżyseria. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Od współczesnego człowieka wymaga się, aby był absolutnie doskonały. Remón pisze, że wystarczy być dostateczną wersją siebie” – mówi Grzegorz Małecki, reżyser Zaćmienia w dwóch aktach.

  • Przerwa wakacyjna

    Teatr Narodowy, pl. Teatralny 3. Fot. Marta Ankiersztejn

    Telefoniczna rezerwacja biletów oraz kasy będą czynne do 29 czerwca oraz po przerwie wakacyjnej: rezerwacja – od 18 sierpnia, kasy – od 19 sierpnia. Sezon 2025/2026 rozpoczynamy 3 września.

  • Repertuar wrześniowy

    FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY w reż. Jana Englerta: centralnie – Paweł Paprocki. Fot. Marta Ankiersztejn

    Pośród wielu tytułów we wrześniu: Fredro. Rok Jubileuszowy, Dekalog Kieślowskiego i Piesiewicza oraz Czekając na Godota Becketta. 

  • Pokazy WESELA w reżyserii Jana Klaty

    WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reż. Jana Klaty, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Fot. Magdalena Hueckel

    Wesele z Narodowego Starego Teatru w Krakowie – pokazy 20 i 21 września. Weselem Jan Klata wita się z publicznością, inaugurując dyrekcję w Teatrze Narodowym. 

  • Repertuar październikowy

    Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza) w DZIADACH Adama Mickiewicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Fot. Krzysztof Bieliński

    Pośród wielu październikowych tytułów: Mickiewiczowskie Dziady, Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha i Sonata jesienna Bergmana. 

  • Prace remontowe – dofinansowanie MKiDN

    Grafika: budynek Teatru Narodowego przy pl. Teatralnym 3

    W Teatrze Narodowym przeprowadzane będą prace remontowe. Zostały one dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.